مریم کشاورزیان

×مرا فقط نوشتن است که آرام می دهد×

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

۰۵
شهریور

چرا کتاب می­ خوانیم؟ قصد ما از خواندن کتاب یا به سبب وقت­ گذرانیست و یا به دنبال آگاهی، دانایی، رفع شبهات و یا کسب تجربه هستیم.

چه کتابی می­ خوانیم؟ اگر برای وقت گذرانی، به کتاب پناه می­ بریم، بیشتر تمایل و کشش به سمت رمان و داستان، ترجیحاً از نوع عاشقانه داریم و اگر برای دانایی و رفع مشکلات است از کتابهای علمی، انگیزشی، ادبی و هنری در زمینه­ های مختلف بهره می­ بریم.

بطور معمول، رمانها و داستانها در ذهن ماندگارترند زیرا یک سلسله داستانی دارند و بعلت تصویرسازی که در ذهن مخاطب ایجاد می­ کنند، تا مدتها در ذهن ماندگارند. گاهی گمان می­ رود، رمان تاثیر چندانی در علم و آگاهی و بالابردن سطح دانش افراد ندارد، اما هستند رمانهای فاخری که به قلم نویسنده­ای با تجربه ، ماهر و توانمند نگارش شده است، و با بیان دیدگاهها و روایتها در قالب و فرم داستانی، تاثیر زیادی بر خواننده داشته است.

هر رمان مجموعه­ ای از زندگیها و تجربه ­هاست که خواننده بوسیله همزادپنداری با شخصیت داستان و همراه شدنش در جریان زندگی به تجربه­ نو دست پیدا می­ کند که حتی ممکن است در زندگی شخصی او مفید باشد.

در مورد کتابهای غیر داستانی، علیرغم محتوای غنی و ارزشمند این کتابها، چون تصویرسازی توسط مخاطب و خواننده در آن کمتر اتفاق می­ افتد و درک مطلب و فهم موضوع با دشواری بیشتری حاصل می شود. بنابراین اگر هدف خواننده یادگیری و اثرپذیری است، لازم است مطلب بارها تکرار شود تا نتیجه مناسب کسب شود.

بسیاری ازما عادت داریم همزمان چند کتاب را با هم بخوانیم. بسیاری از ما طمع یادگیری داریم. به همین علت میل زیادی برای داشتن و خواندن کتابهای مختلف و پر کردن کتابخانه از کتابهای معتبر و مطرح از سراسر دنیا را داریم و بخاطر داشتن این میل با وجود مطالعه زیاد، تاثیر پذیری و ثبت نکات مفید کتاب، در ذهنمان را کمتر تجربه می­ کنیم.چاره چیست؟

غلبه بر خواندن همزمان چند کتاب، یادداشت برداری، خلاصه نویسی و تحلیل موضوع کتاب، ارجاع به منابع اشاره شده در کتاب، تکرار و بازخوانی کتاب پس از یک وقفه یک تا دوماهه، نوشتن مزایا و نکات کاربردی کتاب، ذکر نیازها و انتظارات برآورده نشده از کتاب و مطالبی که باید بیشتر در مورد آن تحقیق و بررسی کرد. خوانش کتاب در جمع دوستان، تحلیل نظرات و برداشتهای دیگران، مطالعه نقدهای معتبر از کتاب و نویسنده، رونویسی از بخشهای مهم کتاب از جمله اقداماتی است که مطالعه کتاب را ثمر بخش می­کند. درک کامل از محتوای کتاب زمانی اتفاق می­دافتد که پس از اتمام کتاب بتوانیم خلاصه­ ای در حدود 2000 کلمه از کتاب بنویسیم. در صورت عدم توانایی، لازم است در شیوه مطالعه خود تغییراتی اساسی دهیم. جز این اگر باشد نمی­ توان انتظار داشت که در جهت ارتقا دانش و تجربه گامی برداشته ­ایم. علم ناکافی و تجربه ناقص به اقدامی موثر در زندگی منجر نخواهد شد و تنها سرانه مطالعه از لحاظ کمی افزایش پیدا کرده و کیفیت آن همچنان بی­ تغییر خواهد ماند.

  • مریم کشاورزیان
۰۵
شهریور

 

دوست ندارم درجا بزنم، این قالبی که سالها پیش برای خودم ساختم در حال پوسیدگیست، آرزوهای زیادی مانده که هنوز به آن نرسیدم و شور و اشتیاقی که در روزمرگیهای این روزهایم در حال مرگ زودرس می­ باشد.  

برای ادامه حیات روح و جسم و داشتن روزهایی رو به رشد و فرار از فرداهای پر از حسرت باید به رویش و نو شدن فکر کرد و توسعه فردی در زمینه­ های مختلف، بهترین کار برای نو شدن می ­باشد. راهکارها و تجربه­ هایی که سعی در جمع­ آوری آن دارم. در زیر یکی از تجربه ­هایم را با شما به اشتراک می­گذارم.

بازهم پیروز شد، همان مسموم­ ترین نیروی روی زمین، همان ریشه بدبختی­ها همان که هر لحظه هنرمندانه برایم بهانه می­ تراشد و با چهره­ های دلفریب غرور، ترس و دلسوزی دروغین، قدرت اختیار از من می­ گیرد. مقاومت را می­گویم.

دوباره دیشب سرگرمم کرد به تماشای فیلم، بهانه برایم آورد که این فیلم جذابیست و شاید برای نوشتن مفید باشد، همین الان تمام می­ شود، کمی خستگی در کن، یکساعت نوشتی و فردا هم دوباره خواهی نوشت.

مقاومت، همان نیرویی است که دست و پای هر کسی که می­خواهد کاری نو  شروع را کند می ­بندد. همان نیرویی که اگر نمی­ بود شماره نویسندگان و نقاشان و موسیقیدانان و مبتکران و دانشمندان و کارآفرینان الان باید به تعداد آدمهای کره زمین می­ رسید.

هر بار که برای کاری نو، جرقه­ ای در ذهنم پدید می­ آید، مقاومت از راه می­ رسد و با رود خروشانی از سرگرمیها، آن را خاموش می ­کند. نیرویی قوی و مرموز که شبانه­ روزی در کار است و مدام حرف می ­زند و خسته نمی ­شود و تا در این دنیا هستم مشغول به کار است و برای این کار، به هر چیزی که بتواند متوسل می­ شود. از تلفن زدن و احوالپرسی و سرک کشیدن به داخل کمد و کابینت و گوگل و اینستا گرام و واتساپ­ گردی تا خواندن ادبیات کهن زمان مادها، پاک کردن لکه چربی از سقف و تراشیدن علفهای هرز باغ دشمن، همه و همه از هنرنمایی مقاومت درونی است.

وقتی با مقاومت و بلاهایی که سرم می­ آورد در کتاب نبرد هنرمند بیشتر آشنا شدم، عزمم را برای شکست او جزم کردم. به نظرم از اولین اقدامات درجهت توسعه فردی شناسایی فریبها و نیرنگاهی مقاومت درون است. وقتی در روز اول، یکساعت سرجایم نشستم و به بهانه ­هایش توجهی نکردم و بخشی از کاری که باید انجام می­ دادم را به پایان رساندم، شیرینی غیر قابل وصفی در وجودم حاصل شد.

اگر با  قدرت و شیطنت این نیرو بیشتر آشنا شویم، بهتر می­ توانیم راههای غلبه بر آن را یاد بگیریم. مقاومت مثل یک آفتاب­ پرست به هزار رنگ درمی­ آید و اغلب دلفریبانه در کمین و در درون ماست. چون دشمن قسم خورده­ ای است تا  بین ما و آرزوهایمان جدایی بیندازد.

  • مریم کشاورزیان